رئيس دانشگاه آزاد اسلامي يزد بحث‌هاي نقل و انتقالات دانشجويان غير بومي، توجه به بودجه آموزش عالي و توجه به رفاه اساتيد را از فعاليت‌هاي شاخص دولت نهم ذكر كرد.

دكتر علي سلطاني در گفت‌وگو با  ايسنا -  در خصوص فعاليت‌هاي شاخص دولت نهم در طول يك‌ سال گذشته، گفت: از افق‌هاي زيبايي كه در اين دولت به روي دانشگاه گشوده شد، بحث نقل و انتقالات با توجه به حضور دانشجويان غير بومي در همه دانشگاه‌هاي شهرها و استان‌ها و مشكلاتي كه خانواده‌ها در اين خصوص داشتند، بود كه بيشترين حجم مراجعات دانشجويي را معطوف خود كرده بود. لذا دولت نهم، ‌وزير آموزش عالي و همچنين دكتر جاسبي كه عضو شوراي انقلاب فرهنگي هستند، متفق‌القول اين تصميم شجاعانه را گرفتند، تا در حد ممكن و با ضابطه‌هايي كه بيشترين تسهيلات را براي برگشت دانشجويان به شهرهايشان در پي دارد، آن را به اجرا درآورند.

وي افزود: البته عمومي‌سازي به طور كامل ممكن نيست و هر استاني بايد بتواند با ظرفيت‌هاي فرهنگي، خوابگاهي، ‌رفاهي‌، علمي و تحقيقاتي مختلف دانشجويان را از هر نقطه دنيا و به خصوص از سراسر ميهن اسلامي جذب كند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي يزد توجه به بودجه آموزش عالي بويژه بدهي‌هاي كلان دانشگاه‌هاي دولت را دومين افق روشن دولت دكتر احمدي‌نژاد ذكر كرد و ادامه داد: هنگامي كه دانشگاهي با كسري بودجه مواجه مي‌شودف معمولا از آنجايي كه نمي‌تواند از حقوق پرسنل كسر كند، اين كسري اعتبار را از بودجه‌هاي عمراني و پژوهشي جذب مي‌كند و در اين راستا بيشترين ضربه را كيفيت دانشگاه و آموزش به خود مي‌بيند، كه خوشبختانه با عنايت دولت نهم اين مسئله نيز تا حدودي مرتفع گرديده است.

وي توجه به رفاه اساتيد را سومين افق دولت نهم بيان كرد و گفت: البته اين مهم در دولت دكتر آقاي خاتمي نيز از طريق مصوباتي در مورد حقوق اعضاء هيات علمي پيگيري شد، ولي در واقع اين برنامه در دولت دكتر احمدي‌نژاد قوياً پيگيري و تثبيت گرديد، به طوري كه در حال حاضر كمتر دغدغه خاطر از لحاظ معشيت در بين دانشگاهيان مشاهده مي ‌شود؛ كه اين خيلي مهم است.

دكتر سلطاني راجع به درخواست‌هاي دانشگاهيان از دولت دكتر احمدي‌نژاد، خاطر نشان كرد:‌ متاسفانه حجم بالاي استاد و كارمند در دانشگاه‌هاي دولتي و هزينه‌ي بالاي خريد مسن و يا خريد زمين و احداث مسكن نشان مي‌دهد كه با وجود ترميم حقوق، اين امكان براي استاد جوان و مهمتر كارمند دانشگاه به آساني و حتي در طول چند دهه ممكن نمي‌باشد. ‌لذا از جانب تمامي دانشگاهيان خواستار ارائه دو راهكار هستيم كه يكي اختصاص زمين به قيمت بسيار پايين و ديگري امكان خريد آپارتمان‌هاي كوچك با تسهيلات ممكن و وام ويژه است.

عضو هيات علمي دانشگاه يزد توجه به وام دانشجويي را ديگر موضوع درخواستي دانشگاهيان از رئيس جمهور بيان داشت و اظهار داشت: ‌نه تنها دانشجويان دانشگاه‌هاي آزاد بلكه نيمي از دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي مجبور به پرداخت شهريه تحصيلي هستند، ولي حداكثر 20 درصد خانواده‌ها قادر به پرداخت اين شهريه و حدود 30 درصد نيز به زحمت قادر به پرداخت هزينه‌هاي تحصيلي فرزندانشان مي‌باشد و در واقع براي قريب به نيمي از جمعيت دانشجويي پرداخت شهريه بسيار سخت و گاهاً غير ممكن و نهايتاً باعث ترك تحتصيل مي‌شود. از طرفي گاهاً نيز در دانشجويان دولتي علي‌رغم نداشتن شهريه، تامين هزينه‌هاي تحصيل مشكل ساز و باري بر دوش خانواده‌هاست، ‌بنابراين براي جوابگويي به اين معضل دانشجويان چند پيشنهاد داريم كه مهمترين آن ايجاد فضاي كار دانشجويي به صورت ساعتي و پاره وقت در بخش‌هاي مختلف خدماتي، صنايع و كشاورزي و غيره و بدون تعهدات بيمه‌اي براي صاحب كار و كسر ماليات مي‌باشد و مزيت اين حركت عظيم و انقلابي علي‌رغم تامين هزينه‌هاي تحصيل توسط خود دانشجو اين است كه مطمئنا چنين فردي در پايان فارغ‌التحصيلي نيز بيكار باقي نخواهد ماند.

وي در خصوص دومين پيشنهاد خود اذعان داشت: برخورداري دانشگاه‌ها از پرداخت وام بعد از تحصيل جهت دانشجويان دومين راهكار مي‌باشد و دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند تعهد لازم بدهند كه چنانچه دانشجويي نتواند شغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را فراهم و يا به دليل كار پاره‌وقت برايش حاصل نشود، از اين وام تحصيلي و پرداخت پس از فراغت تحصيل استفاده نمايد و اين مبلغ نيز براي دولت جمهوري اسلامي قابل تامل است و مي‌توان كليه سيستم‌هاي بانكي را به ارائه اين تحصيل موظف نمود.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي يزد مهيا نمودن فرصت ازدواج دانشجويي براي اين قشر را نيز از دولت نهم خواستار شد و متذكر گرديد: ‌دولت مي‌تواند با احداث اين خوابگاه‌هاي متاهلي دانشجويان از طريق اختصاص زمين‌هاي ارزان قيمت و وام ويژه براي دانشگاه‌ها، دانشجويان به اين امر خداپسندانه ترغيب نمايد و از طرفي دانشجو مي‌تواند همراه با فراغت خيال، مصونيت فرهنگي، احساس بسندگي و آرامش، به دور از افسردگي و فسادهاي اجتماعي و يا اخلاقي، به امر تحصيل علم و دانش بپردازد.

وي در ادامه تاكيد كرد: موج بازنشستگي در دانشگاه‌ها به اين معني كه پيشكسوتان علم و تحقيق را از گردونه دانشگاه خارج نمائيم، بي‌معني است، لذا قبلاً نيز طي نامه‌اي به مقام معظم رهبري و رياست جمهور درخواست شد كه اساتيد دانشگاه اين امكان را داشته باشند كه تا هر زماني كه توانايي و آمادگي دارند از كوله بار تجربه و علم خوب بهره گيرند.

وي مهمترين علت اين ادعاي خود را مهيا بودن چنين تسهيلي براي اساتيد حوزه‌هاي علميه و توانايي اساتيد پيشكسوت جهت راهنمايي و مشاوره اساتيد جوان و حتي دانشجويان، ارائه مشاور‌ه‌هاي تحقيقاتي و پرداختن به امر پژوهش و تحقيق توسط آنها، اعلام داشت.

دكتر سلطاني برقراري تعامل سازنده ما بين دانشگاه و بخش‌هاي اقتصادي كشور را از دولت نهم درخواست نمود و لازمه اين امر را تحول در نظام آموزشي و به دنبال آن صرف بخشي از كار دانشجويي و اساتيد در بخش‌هاي اقتصادي كشور بيان كرد.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پايان به فعال بودن، با نشاط بودن،‌ خلاق و اميدوار بودن دانشجويان در دانشگاه‌ها نيز تاكيد نمود و يادآور شد: لازم است براي اين همه علاوه بر ايجاد فضاي كار تحقيقاتي به آزاد انديشي در دانشگاه‌ها نيز توجه شود و اين مهم نيز مستلزم و نيازمند تدوين مقرراتي است كه با سعه صدر اين افق‌ها را ببينند و بر دست و پاي فكر و خلاقيت دانشجو، بندهاي قانوني دست و پاگير متصل نكند. شايان ذكر است؛ تمام بركتي كه در اين دانشگاه مي‌بينيم نيز به خاطر ايجاد فضاي كار خلاق براي دانشجويان بوده است و در واقع جواني را كه مي‌خواهيم باورش كنيم، بايست باور كند كه فضاي دانشگاه براي تفكر و خلاقيت وي گشوده و باز است

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا